En höst i balans!

0

Hösten kom från en dag till en annan här. Ena dagen kortärmat med strålande sol och nästa dag långärmat med regnjacka! Kände att jag inte riktigt hängde med på det skiftet. I lite chock och med sorg i hjärtat över att säga hejdå till sommarvärmen, tog jag på min och hundens regnjacka för en promenad. Under promenaden kom jag på mig själv. Jag behöver ändra mitt mindset. Jag valde att aktivt vända min tanke till att påminna mig om att jag ju faktiskt gillar hösten; svampplockning och skogens alla fina färger, ridturer och promenader. Tända ljus och att krypa in i sitt hem och göra magiska ritualer. Jag bara bestämde mig för att se allt det där istället.

Samtidigt är hösten, för många med mig, en period av att riskera att drunkna i barnens skolas alla mail, aktiviteter, utflykter samt jobbens möten och helgens kalas och de egna visionerna mm. Då gäller det att vi stoppar in lagom mycket för att få tiden att räcka till och att inte gå in i allt. För mig handlar det mycket om att balansera de egna ambitionerna och önskningarna eftersom jag har så många sidospår jag gärna vill hinna med. Men att se över så att allt fungerar med det ”vanliga arbetet” och med livet i övrigt. Under sommaren satte jag mig ner för att se över om mina höstplaner var just rimliga tidsmässigt. Det var dom inte, visade det sig, så klart! Det blev tydligt när jag såg över mina måsten, önskningar, visioner och behov att inte ens en robot skulle kunna ro i land det på veckans timmar. Så det var bara att stryka vissa delar, pausa andra, delegera saker och att planera om. När vi har orimliga tankar kring vad vi kan hinna så ger vi oss inte en chans att klara av det. Då kommer stressen och vi tappar lätt kreativiteten och lusten och med risk att gå in i ohälsa.

Det är inte de lata som bränner ut sig utan vi som brinner

(Tro mig, jag har varit där, för 20 år sedan och ska inte dit igen;)

För mig själv handlar det mycket om att sätta gränser för att försöka nå balans. Sätta gränser på mitt vanliga arbete Nej, jag hinner inte det. Men det kan också handla om att delegera saker till andra i ex familjen (ingen nämnd;) så att jag inte är den som tar på mig för mycket. Min egen stora utmaning är främst just att vilja för mycket och att ha höga krav på mig själv. Kanske mest av allt handlar det om just detta för många; att sätta gränser mot oss själva. Jag vill detta och detta men det är inte rimligt just nu. En sak i taget! Det här fokuset kräver aktivt jobb från min egen sida för att hålla i och att inte trilla dit för långa stunder. Det är lätt att tappa balansen och att säga ja eller hitta på nya saker att stoppa in i höstagenda!

💜Min höst ska levas i balans!💜

Min plan var att skriva om andliga ritualer men det kom att handla om balans istället. Kanske ett inlägg mest som en påminnelse till mig själv men kanske också för dig. Jag hör så många runt mig som uttrycker stress och när jag tittar på deras liv utifrån tänker jag att det är helt orimligt schema. Det är lättare att se det hos andra.

Om jag inte är i någorlunda balans i livet och stressen tar över så är det svårt att leva i kontakt med mig själv och i andlighet. Och visst trillar jag själv dit, det är livet som pågår, men då får vi ta ett omtag och lyfta oss själva tillbaka. Efter en bitvis obalanserad vårtermin för min del, har jag nu lyft mig tillbaka, till en grund med möjlighet för en balanserad höst.

Hur ser din höstagenda ut. Är den rimlig? Är det ens möjligt att klara av allt du planerat? Går din tid ihop? Om inte hur kan du förändra ditt schema? Ta bort saker? Skjuta på egna mål? Be om hjälp? Säga nej? 💞

Namastè/ MagiTarot 💜🙏

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke