Vad vi fokuserar på…

0

På stranden i stugan har vi en tant som ber alla som leker i sanden att fylla igen sina hål som de gräver, efter sig. Hon har fullt upp då det är krokodiler och swimmingpooler som byggs för glatta livet. Där sitter hon dagligen och håller koll…skriver inlägg i stugföreningens facebook-grupp. Hon tar kort och publicerar de hål hon hittar på morgonen som inte fyllts igen. Ja det är ett heltidsjobb för henne. Sen ska hon hinna svara på alla kommentarer som kommer på inlägget. De flesta kommentarer är arga om barns rätt till lek.

Denna situation beskriver så bra det budskap som just nu återkommer till mig… I varje situation och i varje möte har vi ett val vad vi fokuserar på. Att fokusera på att njuta av kreativa barn är för mig enkelt. Däremot är det ibland svårare i andra sammanhang.

Det krävs övning att fokusera på det positiva i ett möte med en annan människa och lämna det som irriterar åt sidan. Det krävs övning att fokusera på det som var bra under en dag och lämna det som inte gick som vi tänkt, åt sidan. Det krävs övning att välja de ord som beskriver en person, händelse eller situation positivt och lämna de negativa orden åt sidan.

Jag går själv i fällan. -Hur kan det vara så svårt, undrar jag gång på gång, när jag kommer på mig själv. Det vi vet är att det vi fokuserar på växer. Så fokuserar jag på det negativa så kommer mer negativt i min väg. Fokuserar jag på det positiva så kommer positivt tillbaka i min väg. Våra tankar och tal är så viktiga. Det är det som ger en känsla inom oss. Det går att välja sitt fokus på alla situationer. -Vad trist att det inte är någon sol i dag! Kan bytas mot: -Vad härligt inget regn i dag! Ditt fokus gör skillnad inom dig och även hur din dag blir.

Ett första steg är att du gör dig själv uppmärksam på ditt eget fokus både i tanke och tal. Observera ditt uttalande till andra och dina egna tankar inom dig själv. Ibland är vi inte ens medvetna om att vi fokuserar på det som ger oss en inre negativ känsla. Vi tänker invanda tankar och uttrycker invanda ord utan närmare reflektion. Börja i dag och gör dig medveten! Observera dig själv.

Jag skulle så unna den äldre damen på stranden, som spenderar all sin tid där på sommaren, att kunna njuta av stranden, sanden, det blåa vattnet, barnens kreativa konstverk och att kunna ta in all den glädje detta kunde ge henne. När jag blir lika gammal som henne har jag tränat mig på mitt fokus och sitter på samma strand och njuter av fina sandkrokodiler💕

…får vi mer av

Namasté/ MagiTarot💜🙏

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke