Om att ge…

0

Vad passar bättre i juletider än att skänka några tankar och kanske några handlingar kring ” Lagen om kompensation”! Denna lag ingår i de 12 universella lagarna där den kanske mest kända av dessa 12 är ” Lagen om attraktion”. Lagen om kompensation handlar om att ge något till någon utan att förvänta sig något i retur. Att agera i handling genom villkorslös kärlek med mer insats än vad som förväntas i den givna situationen. Den insats du sätter in i olika sammanhang kommer komma tillbaka till dig i en annan form. Du kommer kompenseras på något plan i en helt annan kontext materiellt, fysiskt, mentalt eller känslomässigt i linje med din personliga framgång.

Vi kan ofta se vissa personer som är experter på detta och de ger med äkta kärlek utan ego och med en självklarhet i olika sammanhang. Är det inte också ofta samma personer som vi tittar på och tänker; men gud vad det går bra för hen?

Lagen om kompensation handlar om det du ger i ett sammanhang vilket kompenserar dig genom extra flyt och framgång på din väg i ett helt annat sammanhang. Det kan så klart bli dubbelmoral att ge och sedan sätta sig ner och förvänta sig mer tillbaka i enlighet med just denna lag, så tanken är bara att i kärlek ge utan denna förväntan. Det handlar inte heller om att vara tillgänglig för allt och alla och att glömma bort sig själv och sina gränser och riskera att dränera sig själv. Det ska vara när du vill och känner för det utan att det blir tvång eller en börda för dig själv. Att ge i glädje!

Jag tänker inte att det handlar om att springa och köpa fler julklappar till någon utan mer att agera med villkorslös kärlek och utifrån ärlighet mot någon lite oväntat. Det kan vara i de små lätta vardagligaste situationerna. Handlingar som kan räknas behöver inte innefattar pengar. Det kan handla om att ge den gamla kvinnan du möter ofta, en hjälpande arm nedför en hal backe och några ord och ett god jul. Det kan handla om att gå över med en påse lussekatter till grannen mitt emot som haft det tufft. Du kanske ägnar en tanke åt barnen på flykt och då kan det handla om att swisha en slant till musikhjälpen. Du kanske ger personen du träffar en ärlig komplimang. Du ser din gamla grannes snöfyllda uppfart och skottar även den när du ändå tar din egna. Det kan handla om att spara urvuxna kläder från barnen till en Ukrainsk ny-inflyttad granne osv.

Jag kom och tänka på denna lag när jag hade ett möte på mitt ”vanliga jobb”. Jag blev så imponerad av en person som hade ett fint empatiskt bemötande i en maktposition gentemot en klient. Det var så rörande att se hur empatin lyste igenom i varje ord. Jag pratade med några från mötet om hur jag upplevde det och flera höll med. Då inser jag att personen som jag inte känner bör få veta detta och jag skrev ihop ett mail på 4 rader i feed back. Personen i fråga blev väldigt glad över min lilla ansträngning och verkade helt förvånad och uppfattades inte känna till sin naturbegåvning.

Nu kommer jag inte skriva mer egna exempel för då tror jag nog universum uppfattar att jag förväntar mig lovord av er och detta är inte min avsikt;) För det är just det som är kruxet här; att bara ge för att ge och inte för att vara duktig eller få beröm eller för att få något alls i gengäld. Så du kanske gör denna handling utan att personen i fråga ens behöver veta om att det var du som låg bakom. Då vet du att du helt utan avsikt agerat i rätt anda;)

Ibland glömmer vi människor dessa små enkla handlingar för vi har så fullt upp med oss själva så detta var en liten kärleksfull påminnelse i en tid av stress och förberedelser i juletider.

Namasté/ MagiTarot 💜🙏

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke