
När jag första gången kom i kontakt med fjäril, som en speciell symbol för mig, var för många år sedan. Jag var på min morfars begravning och jag kunde inte förmå mig att sluta gråta i kyrkan. När kistan skulle bäras ut och vi började gå mot utgången ser jag en stor gul färgstark fjäril. Jag stannade upp. Tårarna upphörde. En fjäril denna årstid? tänkte jag. Det är ju ologiskt. Varför gråter jag? Det är morfar och du är ju fri! Mina tårar är mina och du är äntligen fri… Fri fr¨ån smärta och fri från lidande. Lika fri som du var när du levde utan sjukdom på jorden. Lika fri som du kände dig på åkrarna när du var bonde. Mina tårar upphörde och byttes mot en frihetskänsla.

När min farfar lämnade jordelivet, letade jag efter fjäril som symbol, under begravningen. Den kom aldrig. Ett par veckor efter begravningen, satt jag i ett uthus och väntade på en speciell kvinna för en pratstund. Det var vinter och kallt ute. Hon hade värmefläkt på och jag bullade upp med filtar för att inte frysa medan jag väntade. När jag satt där kom en stor fjäril flygandes emot mig! Det var helt orädd och väldigt nära mig. En påfågelfjäril! Då kom tårarna. Nu kommer han: farfar! Det har tagit tid innan själen fick ro och tid för honom att gå helt över. Nu har han fått frid! tänkte jag lättad. Kvinnan som jag skulle samtala med, kommer in i stugan och tittade på mig eftersom tårarna rann nedför mina kinder. Jag pekade på den stora fjärilen i det kalla rummet. -Oj en fjäril nu utbrister hon!! – Det är min farfar som är här med oss, svarade jag.

När jag skulle gå på en begravning för ett barn var jag fullt upptagen med smärtan, sorgen och orättvisan kring denna tragedi. Jag tänkte inte alls på några fjärilar denna dag. På väg ut ur kyrkan och på väg till gravplatsen, gick vi alla i ett led, när jag plötsligt får syn på tre små blå fjärilar som inte lämnar min sida. De flyger nära mig när jag går och följer med mig en lång sträcka. Inbillar jag mig, tänker jag, då det åter igen är fel årstid för fjärilar. Jag knackar på axeln på en anhörig och pekar på fjärilarna, för jag behöver ett bevis för det jag ser. Personen nickar och bekräftar efteråt att det var tre små blåvingefjärilar bredvid mig.

Listan kan göras lång över tillfällen som anhöriga visat sin närvaro genom att skicka mig symbolen fjäril. För mig är därför fjärilar, som visar sig ihärdigt, extremt nära eller på konstiga ställen eller vid fel årstider, eller när jag får en stark speciell känsla, just en liten påhälsning från andra sidan. Den jag i stunden tänker på när detta händer är den som skickar mig en hälsning. En hälsning och påminnelse om att de har det bra. Att deras själ är fri. Att de är med oss. En tröst och en förklaring till oss att allt är bra på andra sidan. Fritt, härligt och utan smärta. En fri själ!

Då vet ni alla anledningen till valet av min tatuering. En hyllning till nära på andra sidan💜💜💜
Tacksamhet, tacksamhet och tacksamhet. Namasté MagitTarot🙏💜

